Cele dydaktyczno – wychowawcze:
Uczeń: - zna treść Trenów VII i VIII - czyta tekst ze zrozumieniem - potrafi nazywać uczucia i sposoby ich przekazywania przez podmiot liryczny - potrafi wskazać środki stylistyczne zawarte w poznanych utworach - potrafi napisać kondolencje - odczuwa współczucie wobec nieszczęścia innych
Formy pracy: - zbiorowa - indywidualna
Metody: - pogadanka - praca z tekstem - problemowa
Pomoce dydaktyczne: powieść J. Porazińskiej „Kto mi dał skrzydła”, tekst trenów, słowniki wyrazów bliskoznacznych, kaseta magnetofonowa z nagranym utworem muzycznym
Przebieg zajęć: 1. Podanie celu lekcji. 2. Pogadanka na temat odczuć, przeżyć ludzi znajdujących się w różnych sytuacjach życiowych. U. Odwołują się do literatury, filmów. 3. Gromadzenie słownictwa związanego z odczuciami pojawiającymi się u ludzi w przykrych dla nich sytuacjach.
człowiek ojciec poeta
np. gorycz, ból bunt, refleksja, smutek, tęsknota, rozpacz, żal
uczucia spotęgowane epitety- cytaty przenośnie pytanie retoryczne zdrobnienia wykrzyknienia apostrofa
4. U. Zastanawiają się, czy ludzie przed wiekami czuli inaczej.(Są to uczucia ponadczasowe) 5. N. Cytuje fragment Trenu XII. 6. „Pańska ręka mię dotknęła, 7. Wszystkę mi radość odjęła” N. Pyta, jakie nieszczęście mogło dotknąć człowieka, który w ten sposób napisał. 8. N. Odczytuje fragment powieści „Kto mi dał skrzydła”. U. Dowiadują się z fragmentu o tragedii Kochanowskiego. 9. N. Krótki wykład o trenach. Jest ich 19. Poprzedzone są dedykacją. U. Odczytanie i wklejenie dedykacji do tabeli. 10. U. Krótko charakteryzują bohaterkę żałobnych wierszy 11. Odczytanie „Trenów” VII i VIII. U. Określają, kim jest podmiot liryczny. 12. Podanie tematu lekcji. 13. Praca z tekstem a) przeczytanie i wyjaśnienie archaizmów b) U. czytają samodzielnie i określają tematykę utworów c) U. Odnajdują, że podmiot liryczny jawi się w utworach jako ojciec i poeta d) U. Nazywają uczucia ojcowskie, popierają je cytatami. Określają siłę uczuć (tabela).
14. Określanie środków stylistycznych i wpisanie ich do tabeli. W czasie wykonywania ćwiczenia uczniowie słuchają utworu Hanny Banaszak. (Wyrażenie uczuć jako poeta. Nagła śmierć córki sprawiła, że poeta nie może się pozbierać, unika w utworach słowa śmierć). 15. N. Podsumowuje analizę utworów, uświadamiając uczniom tragedię rodziców po śmierci dziecka. 16. Odczytanie tekstów wybranych kondolencji prasowych. 17. Redagowanie oficjalnych kondolencji adresowanych do Jana Kochanowskiego, które mogłyby być zamieszczone we współczesnej gazecie, np.
Panu Janowi Kochanowskiemu poecie czarnoleskiemu wyrazy głębokiego współczucia z powodu śmierci córki składają czytelnicy Jego poezji.
18. Ocena uczniów. 19. Praca w domu: Napisz kondolencje do żony Jana Kochanowskiego ( z uwzględnieniem zasług poety dla literatury polskiej).
ORSZULI KOCHANOWSKIEJ, WDZIĘCZNEJ, UCIESZONEJ, NIEPOSPOLITEJ DZIECINIE, KTÓRA CNÓT WSZYSTKICH I DZIELNOŚCI PANIEŃSKICH POCZĄTKI WIELKIE POKAZAWSZY, NAGLE, NIEODPOWIEDNIE, W NIEDOSZŁYM WIEKU SWOIM, Z WIELKIM A NIEZNOSNYM RODZICÓW SWYCH ŻALEM ZGASŁA, JAN KOCHANOWSKI, NIEFORTUNNY OCIEC, SWOJEJ NAJMILSZEJ DZIEWCE Z ŁZAMI NAPISAŁ. NIE MASZ CIĘ, ORSZULO MOJA!
Opracowały: M. Barsul E. Worożańska |